Anunț selecţie parteneri în vederea depunerii cererii de finanţare în cadrul Programului de Incluziune Socială, finanțat din Programul de Cooperare Elvețiano – Român, Componenta 1 – Implementarea serviciilor comunitare integrate în zonele urbane marginalizate din 7 orașe selectate, locuite de comunități vulnerabile, cu o prezență ridicată a cetățenilor defavorizați de etnie romă
În conformitate OUG nr.120/2023 și Ordinul nr. 4181/2024 de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 120/2023 privind stabilirea cadrului financiar general pentru utilizarea celei de-a doua contribuții financiare elvețiene nerambursabile acordate României prin intermediul Programului de cooperare elvețiano-român vizând reducerea disparităților economice și sociale în cadrul Uniunii Europene, precum și a contribuției naționale aferente acestei asistențe;
Direcţia Generală de Asistenţă Socială a Municipiului Bucureşti anunţă organizarea procedurii de selecţie a unui partener privat – ONG cât și a unui partener/unor parteneri – furnizori publici de servicii sociale de la nivelul sectoarelor Municipiului București pentru încheierea unui Acord de Parteneriat, în vederea elaborării unui proiect şi depunerii cererii de finanţare în cadrul Programului de Incluziune Socială, finanțat din Programul de Cooperare Elvețiano – Român, Componenta 1 – Implementarea serviciilor comunitare integrate în zonele urbane marginalizate din 7 orașe selectate, locuite de comunități vulnerabile, cu o prezență ridicată a cetățenilor defavorizați de etnie romă.
Obiectivul Programului de Incluziune Socială este reducerea disparităților economice și sociale dintre comunități prin furnizarea de servicii comunitare integrate (asistență socială/educație/sănătate) cu accent pe grupurile vulnerabile, inclusiv romi, care trăiesc în zonele urbane marginalizate, pe baza unei abordări axate pe evaluarea nevoilor, urmată de o intervenție adecvată care vizează diminuarea cauzelor care generează excluziunea socială.
Programul este fundamentat pe nevoia de îmbunătățire a situației economico-sociale a grupurilor vulnerabile, în special a romilor, având în vedere problemele cu care se confruntă. Accesul la educație, sănătate sau servicii sociale trebuie îmbunătațit prin intervenții adecvate nevoilor beneficiarilor în funcție de complexitatea și profunzimea problemelor cu care se confruntă.
Cerinţele generale pe care trebuie să le îndeplinească partenerul pentru a fi selectat în vederea constituirii parteneriatului pentru depunerea cererii de finanţare pentru viitorul proiect, sunt specificate în documentele care pot fi consultate la:
https://mmuncii.ro/j33/index.php/ro/transparenta/anunturi/7743-lista-ghid-solicitant-30072025
https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/277686
https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/288260
Condiții de eligibilitate pentru parteneri, ONG-uri:
✓este legal constituit
✓certifică îndeplinirea curentă a obligațiilor de plată a impozitelor și taxelor locale și a contribuțiilor pentru asigurările sociale de stat, asigurările de sănătate, prin prezentarea certificatelor de atestare fiscale valabile, emise de ANAF și de unitățile locale de taxe și impozite
✓ONG-ul respectiv nu a fost găsită vinovat de încălcarea gravă a contractului din cauza nerespectării grave a obligațiilor contractuale în cadrul unei proceduri de acordare a unei finanțări nerambursabile, din bugetul consolidat al statului sau bugetul comunitar
✓deținerea certificatului de acreditare ca furnizor de servicii sociale, valabil (doar în situația în care ONG-ul furnizează servicii sociale)
În situația în care ONG desfășoară activități în alte domenii relevante pentru proiect, dar cu experiență în lucrul cu populația rromă, nu este necesară prezentarea certificatului de acreditare ca furnizor de servicii sociale.
✓demonstrează faptul că dispune de resurse necesare desfăşurării activităţilor din proiect de care este responsabil
Condiții de eligibilitate pentru parteneri – Direcțiile Generale de Asistență Socială de sector:
– fiecare instituție trebuie sa certifice îndeplinirea curentă a obligațiilor de plată a impozitelor și taxelor locale și a contribuțiilor pentru asigurările sociale de stat, asigurările de sănătate, prin prezentarea certificatelor de atestare fiscale valabile, emise de ANAF și de unitățile locale de taxe și impozite valabile, precum și îndeplinirea condițiilor de eligibilitate prezentate în Ghidul Solicitantului
Activitățile obligatorii, conform Ghidului Solicitantului:
- Identificarea nevoilor comunității prin elaborarea/actualizarea diagnozei sociale, elaborarea planurilor de acțiune, precum și a programelor de acţiune comunitară destinate prevenirii şi combaterii riscului de marginalizare şi excluziune socială şi a acordării serviciilor sociale prevăzute la art. 56 alin. (1) din Legea asistenței sociale nr.292/2011, cu modificările și completările ulterioare aprobate prin HCL;
- Realizarea de evaluări și planuri de intervenție pentru fiecare beneficiar/familie identificat/ă;
- Furnizarea pachetului minim de asistență socială la nivelul SPAS.
Pachetul minim de asistență socială reprezintă activitățile desfășurate de serviciul public de asistență socială în comune, orașe, municipii și sectoare ale municipiului București, care asigură cel puțin activități de informare și consiliere, identificarea și evaluarea nevoilor persoanelor și familiilor aflate în situații de risc, în vederea realizării acțiunilor și măsurilor cu caracter preventiv, stabilirea planului de intervenție în vederea acordării asistenței sociale, beneficii și servicii sociale ca măsură de asistență socială, măsuri și acțiuni de conștientizare privind riscurile sociale, măsuri de urgență și acțiuni de reducere a efectelor situațiilor de criză, măsuri de sprijin și acțiuni de menținere a persoanelor în dificultate în comunitate, activități și servicii de consiliere, măsuri și acțiuni care vizează prevenirea sau limitarea situațiilor de dificultate sau vulnerabilitate, care pot duce la marginalizare sau excluziune socială, dezvoltarea de programe de dezvoltare comunitară, prevenirea oricărei forme de dependență prin acțiuni de identificare, ajutorare, sprijinire, informare, consiliere, asigurarea trimiterii beneficiarului către alte servicii sociale sau alte servicii de interes public general, gestionarea activă a procedurilor de cooperare cu servicii educaționale, medicale, locative, angajare și similare, precum și alte măsuri prevăzute în legi speciale.
În cadrul programului se vor desfășura mai multe tipuri de activități, față de cele specificate în definiția pachetului minim de asistență socială de la art. 6, lit. ss) din Legea asistenței sociale nr. 292/2011, cu modificările și completările ulterioare.
- Furnizarea de servicii comunitare integrate în funcție de nevoile identificate în diagnoza socială, furnizare care poate avea în vedere următoarele:
✓furnizarea de servicii de îngrijire pentru activitățile de viață instrumentale ale beneficiarilor vârstnici;
✓creșterea nivelului de participare la educație a beneficiarilor identificați și a accesului acestora la consiliere/mediere/logopedie școlară, în vederea reducerii abandonului școlar;
✓campanii de conștientizare/activități adresate elevilor în vederea prevenirii consumului de substanțe și alcool, prevenirii și gestionării situațiilor de violență școlară, de bullying online, campanii/activități privind adoptarea unui stil de viață sănătos, activități de educație financiară
✓furnizarea pachetului de sprijin alimentar pentru participarea copiilor de vârstă școlară la educație
✓furnizarea de pachete de sprijin material beneficiarilor vulnerabili
✓îmbunătățirea accesului beneficiarilor la serviciile de sănătate publică, monitorizarea comportamentului acestora în ceea ce privește sănătatea lor, sănătatea reproductivă, furnizarea de servicii de prevenție primară și secundară, asistență medicală, servicii de medicină de familie și medicină de specialitate, după caz
✓îndrumarea beneficiarilor identificați către serviciile publice de ocupare a forței de muncă (pentru identificarea unui potențial loc de muncă, orientare profesională, participare la cursuri de formare/recalificare etc.)
✓campanii de comunicare și sensibilizare la nivel comunitar, dezvoltare comunitară
✓activități care abordează adicțiile (abuzul de droguri, alcool), violența domestică și orice alte probleme relevante identificate la nivelul comunității, consiliere, psihoterapie
✓dotarea cu echipamentele necesare furnizării serviciilor în spații comune din comunitate (mașină de spălat, frigider etc.) de care să beneficieze persoanele cu un grad ridicat de vulnerabilitate și care au condiții de viață și de locuit improprii.
În timpul furnizării serviciilor sociale integrate, echipele comunitare integrate (ECI) vor utiliza managementul de caz ca metodă de lucru, care include un mecanism de coordonare adresat specialiștilor din diferite domenii, pentru a evalua în mod integrat nevoile la nivel individual și comunitar, planul de intervenție, monitorizarea și evaluarea impactului intervenției.
- Derularea de activități care să permită o abordare participativă, implicarea reprezentanților grupului țintă/comunității la procesul de luare a deciziei în ceea ce privește stabilirea intervenției sociale/monitorizare intervenție.
Pentru a spori implicarea comunității, beneficiarul finanțării va crea un mecanism structurat de participare activă. Aceasta va include:
- Grupuri de consultare comunitară: reprezentanți ai comunităților marginalizate vor participa la sesiuni regulate de consultare cu furnizorii de servicii comunitare integrați și actorii locali relevanți pentru a discuta nevoile, a oferi feedback și a sugera îmbunătățiri.
- Colaborarea cu ONG-uri și facilitatori locali: colaborarea cu ONG-uri și/sau facilitatori locali cu experiență în lucrul cu comunitățile vulnerabile va fi utilă pentru a sprijini stabilirea dialogurilor între acele grupuri și autoritatea locală.
- Transparență și raportare publică: autoritatea locală va publica periodic rapoarte privind acțiunile întreprinse pe baza feedback-ului beneficiarilor, asigurând transparența și responsabilitatea față de aceștia. Aceste mecanisme urmăresc să ofere un cadru pentru colaborare și responsabilitate comună, astfel încât serviciile să rămână relevante, accesibile și aliniate la nevoile celor mai vulnerabili.
- Activități de comunicare și informare despre activitățile și rezultatele proiectului
Durata proiectului de la data semnării contractului de finanțare până la 31 octombrie 2028.
Dosarul candidatului trebuie să conţină următoarele documente:
Partener ONG:
- Act constitutiv si statut
- Certificate de atestare fiscală emise de de ANAF și de unitățile locale de taxe și impozite
- Declarație pe propria răspundere a reprezentantului legal al solicitantului din care să rezulte că în urma unei proceduri de acordare a unei finanțări nerambursabile, din bugetul consolidat al statului sau bugetul comunitar, ONG-ul nu a fost găsit vinovat de încălcarea gravă a contractului din cauza nerespectării obligațiilor contractuale
- Copie după Certificatul de acreditare furnizor de servicii sociale, valabil (condiție necesară pentru ONG urile care furnizează servicii sociale)
- Decizie a reprezentantului legal privind asigurarea cofinanțării în cadrul proiectului și asumarea cheltuielilor neeligibile
- Situațiile financiare anuale din ultimii 2 ani fiscali consecutivi.
- Notă justificativă care va conține o analiză a valorii adăugate a parteneriatului în ceea ce privește utilizarea eficientă a fondurilor precum și rolul partenerului în implementarea proiectului
- Scrisoare de intenție pentru participarea ca partener în cadrul proiectului (original) alături de fășa partenerului, conform modelului atașat. Anexa 1
- Plan de resurse detaliat care să includă resurse umane, materiale, financiare și tehnologice, prezentând modul în care vor fi achiziționate, alocate și gestionate pe parcursul proiectului, inclusiv planul de management al resurselor și eventualele riscuri și măsuri de atenuare. (document prin care se demonstrează faptul că dispune de resurse necesare desfăşurării activităţilor din proiect de care este responsabil)
Documentele vor fi semnate de reprezentantul legal al ONG-ului.
Partener – Direcțiile Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului- sector:
- Declarația de eligibilitate conform Anexei nr. 2, semnată și ștampilată de reprezentantul legal
- Certificate de atestare fiscală emise de de ANAF și de unitățile locale de taxe și impozite din care să rezulte că partenerul nu are datorii.
- Notă justificativă care va conține o analiză a valorii adăugate a parteneriatului în ceea ce privește utilizarea eficientă a fondurilor precum și rolul partenerului în implementarea proiectului
- Scrisoare de intenție pentru participarea ca partener în cadrul proiectului (original) alături de fișa partenerului, conform modelului atașat.
Criterii de verificare a conformităţii administrative
Toate documentele solicitate vor fi prezentate în limba română şi vor fi depuse în forma precizată şi în termenul stabilit prin prezentul anunţ.
NOTĂ: Orice dosar care nu conţine toate documentele menţionate va fi automat respins.
Criterii de eligibilitate privind partenerii:
candidații trebuie să demonstreze că respectă condițiile de eligibilitate descrise în prezentul anunți și în Ghidul Solicitantului
Grila de evaluare a dosarelor pentru parteneri ONG-uri:
Nr. Crt. | Criteriu de selecţie | Punctaj | |
1. Experiență profesională | |||
1a. | Candidatul are o experienţă de minim 1 an în lucrul cu populația rromă | 10 | |
1b. | Candidatul are o experienţă între 1-3 ani în lucrul cu populația rromă | 20 | |
1c. | Candidatul are o experienţă între 3-5 ani în lucrul cu populația rromă | 30 | |
1d. | Candidatul are o experienţă de peste 5 ani în lucrul cu populația rromă | 40 | |
TOTAL | 100 |
Candidatul cu cel mai mare număr de puncte va fi declarat admis.
Departajarea candidaților declarați admiși, cu același număr de puncte, se va face prin stabilirea celei mai mari experiențe în furnizarea serviciilor sociale persoanelor vârstnice.
În cazul Partenerilor – Direcțiile Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului de sector nu se are în vedere un număr maxim de parteneri.
Instituțiile interesate să participe la selecţie vor depune dosarul cuprinzând toate documentele şi informaţiile solicitate cu menţiunea: Programul de Incluziune Socială, finanțat din Programul de Cooperare Elvețiano – Român, Componenta 1 – Implementarea serviciilor comunitare integrate în zonele urbane marginalizate din 7 orașe selectate, locuite de comunități vulnerabile, cu o prezență ridicată a cetățenilor defavorizați de etnie romă, începând cu data publicării prezentului anunţ, la sediul Direcţiei Generale de Asistenţă Socială a Municipiului Bucureşti, Serviciul Registratură, Str. Constantin Mille, nr. 10, Sector 1, Bucureşti, sau prin intermediul poștei electronice la adresa e-mail: registratura@dgas.ro până la data de 18.09.2025, ora 16:00.
Persoana de contact: Mirela Nacu
Solicitările de clarificări pot fi transmise prin intermediul adresei de e-mail registratura@dgas.ro
Rezultatul selecţiei va fi publicat în data de 23.09.2025, pe site-ul D.G.A.S.M.B. iar partenerul/partenerii selectat/selectați vor fi contactaţi direct, la datele de contact furnizate.